Tips voor het voorkomen van een burn-out

Maak van lichaamsbeweging een prioriteit

Ook al is het misschien het laatste waar je zin in hebt als je burn-out hebt, lichaamsbeweging is een krachtig tegengif tegen stress en burn-out. Het is ook iets wat je nu kunt doen om je stemming op te peppen.

Streef ernaar om 30 minuten of meer per dag te bewegen of deel dat op in korte, 10 minuten durende activiteiten. Een wandeling van 10 minuten kan uw stemming twee uur lang verbeteren.

Ritmische lichaamsbeweging, waarbij u zowel uw armen als benen beweegt, is een uiterst effectieve manier om uw stemming op te krikken, uw energie te verhogen, uw concentratie te verscherpen en zowel uw lichaam als geest te ontspannen. Probeer eens te wandelen, hardlopen, gewichttraining, zwemmen, vechtsporten of zelfs dansen.

Om de stress zo goed mogelijk te verlichten, moet u zich niet op uw gedachten blijven concentreren, maar op uw lichaam en hoe het aanvoelt terwijl u beweegt: het gevoel van uw voeten die de grond raken, bijvoorbeeld, of de wind op uw huid.

Ondersteun uw stemming en energieniveau met een gezond dieet

Wat u in uw lichaam stopt, kan een enorme invloed hebben op uw humeur en energieniveau gedurende de dag.

Beperk suiker en geraffineerde koolhydraten tot een minimum. Misschien verlang je naar suikerhoudende snacks of comfortvoedsel zoals pasta of friet, maar deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen leiden snel tot een crash in je humeur en energie.

Verminder de inname van voedingsmiddelen die uw humeur negatief kunnen beïnvloeden, zoals cafeïne, ongezonde vetten en voedingsmiddelen met chemische conserveringsmiddelen of hormonen.

Eet meer omega-3 vetzuren om uw humeur een boost te geven.

De beste bronnen zijn vette vis (zalm, haring, makreel, ansjovis, sardientjes), zeewier, lijnzaad, en walnoten.

Vermijd nicotine. Roken wanneer je gestrest bent lijkt misschien rustgevend, maar nicotine is een krachtig stimulerend middel, dat leidt tot hogere, niet lagere, niveaus van angst.

Drink alcohol met mate. Alcohol vermindert tijdelijk zorgen, maar te veel alcohol kan angst veroorzaken als het uitgewerkt is.

https://ruudmeulenberg.nl